Update Advito: vraag naar vliegtickets stijgt, prijzen blijven stabiel

Utrecht, 25 juni – De huidige groei van de vraag naar vliegtickets blijft heel 2014 doorzetten. Volgens IATA (International Air Transport Association) steeg de vraag in 2013 met 5,2%. 2014 lijkt af te stevenen op nog hogere groeicijfers. Ook de vraag naar vergaderruimtes in Europa groeit spectaculair tot 10%. Dat zegt Advito, expert op het gebied van zakenreizen, in een nieuwe kwartaalupdate van de Industry Forecast.

Enkele opmerkelijke bevindingen uit de juni-update:

• De prijzen voor lokale vluchten in Europa blijven stabiel. Dat komt vooral door de stijgende concurrentie nu ook low-cost maatschappijen en hybride maatschappijen zich op zakenreizigers richten. Zo vliegt Ryanair sinds begint dit jaar naar Zaventem, waarbij het duidelijk mikt op zakenreizigers. EasyJet biedt Flexfares aan, een tarief waarin onder andere bagagekosten en priority boarding zijn inbegrepen. Zo’n pakkettarief biedt voordelen, want vaak zijn travel managers duurder af bij zogenaamde goedkope maatschappijen door de bijkomende verborgen kosten.
  • Vliegen buiten Europa wordt goedkoper. Door de snelle en sterke uitbreiding van de golfmaatschappijen dalen de prijzen voor vliegtickets in het Midden-Oosten met gemiddeld 2%, zowel op internationale als lokale vluchten. In Azië zorgt de combinatie van prijsbewuste klanten en groeiende capaciteit bij low-cost maatschappijen voor een prijsdaling van internationale (-2%) en lokale (-3%) vluchten. De sterke concurrentie tussen Virgin Australia en Qantas maakt vliegen ten zuidwesten van de Stille Oceaan goedkoper (internationaal -2%, lokaal -5%). De vraag naar vergaderruimte groeit wereldwijd, in West-Europa soms zelfs met 10%. Doordat er weinig locaties bijkomen, is de markt omgeslagen in het voordeel van de verkoper en valt er minder te onderhandelen. Toch blijven de prijsstijgingen in Europa beperkt tot 3 à 5%.
  • “Uit de Forecast blijkt dat de prijzen voor vergaderruimtes stijgen. Om geld te besparen, geven bedrijven daarom minder uit aan gastsprekers, vergaderen ze dichterbij of verminderen ze het aantal overnachtingen”, zegt Inge Stok, Director EMEA bij Advito. “Een andere trend die we zien ontstaan, zijn hybride meetings. Daarbij zijn sommige deelnemers fysiek aanwezig, terwijl anderen inbellen. Zo blijven de kosten beperkt en wordt er minder productieve tijd besteed aan reizen. Ook werken steeds meer bedrijven aan de integratie van travel en meeting management. Dat versterkt hun onderhandelingsposities, verbetert hun travel risk management en verhoogt de tevredenheid onder reizigers.”

De volledige Advito 2014 Industry Forecast en de kwartaalupdate zijn te vinden op www.advito.com (onder White Papers in het Resource Center). Daar staat ook een white paper over Integrated Travel & Meetings.

Over BCD Travel